leenenmarja.reismee.nl

Grand Canyon

De optimisten onder de camperaars liepen in korte broek en t-shirt rond en de pessimisten ( waar wij onder vielen) in dikke winterkleding. De zondagochtend begon grijs, er hing sneeuw in de lucht. We waren nog niet koud onderweg en de narigheid begon. De mooie weg met de vele bochten was wit van sneeuw en ijs. Slippende auto's, sneeuwschuivers en een daling van 8% lieten mij tegen het advies van de dokter in met geknepen billen zitten. Leen reed onbevreesd voort, daar waar ik de camper aan de kant van de weg had gezet, deed hij er nog een tandje bij.
Halverwege de rit door de San Francisco mountains ( gelegen boven Flagstaff ) verbeterden de weersomstandigheden. Rond het middaguur reden we Mather campground op, gelegen het in Grand Canyon National Park op.Na een verwarmende bak koffie met een broodje gingen we op zoek naar de shuttle bus. De halte ligt vlak vóór de ingang van de camping. Elk kwartier stopt er een bus, we konden gelijk instappen.
Het park heeft een geweldig routenet van buslijnen.Onze keuze was op de rode route gevallen richting Hermits Rest, volgens de buschauffeuse de mooiste route. We deden driftig mee aan het hop on en hop off systeem en stapten uit bij Mohave point. Hier zagen we de Colorado river door het dal slingeren.De weergoden waren ons gunstig gestemd, ondanks de kou lag de Grand Canyon te blaken in de zon.Wij vonden het overweldigend en groots.
Overnachten in het park durfden we toch niet aan, het zou min 10 graden gaan vriezen. Het risico dat de leidingen van de camper zouden stukvriezen was groot. Het laten leeglopen van de tanks zou volgens het instructieboekje onvoldoende zijn. De leidingen moeten met niet giftige antivries gevuld zijn door een erkende garage.
We schudden de kaarten en zetten koers naar Cameron Trading Post gelegen in de Painted Dessert.
Een hangbrug werd opgericht over de Little Colorado rivier in 1911 en creëerde de eerste gemakkelijke toegang over de kloof. Kort daarna, twee broers, Hubert en C.D. Richardson richtte Cameron Trading Post op, die op dat moment alleen door de inwoners van Navajo en Hopi werd bezocht om hun wol, dekens en livestock voor droge goederen te ruilen.
Een reis naar de te verhandelen post zou dagen van reizen met paard getrokken wagen kunnen duren. Gasten werden altijd behandeld als familie, gevoed en gehuisvest door de handelspost tijdens hun verblijf.
Wij werden gehuisvest aan de overkant van de post. Onze eerste nacht zonder sanitairgebouw of wifi. Het volstaat voor één nacht.

Dolinda

Ha die Leen en Marja,
Heel herkenbaar die kou en sneeuw in de Grand Canyon.
Leuk om jullie reis te volgen,en de foto's te bekijken.
Geniet van het warmere weer en de mooie dingen die jullie nog gaan zien.
X

Gonny

Hallo Marja en Leen.
We hebben een paar dagen niet van jullie avonturen en prachtige reis kunnen genieten omdat we zelf een paar dagen weg zijn geweest.
En dat zonder internet en,of WiFi .
We pakken gewoon de draad weer op en reizen weer verder met jullie mee.
Fijne reis verder Gr. Hans en Gonny